মার্চ ৯, ২০২১

Latest News Before Everyone in Bangladesh

যে গ্রামে মৃত ব্যক্তিকে কবর থেকে তুলে এনে সাজানো হয়

১ min read

TORAJA, INDONESIA - AUGUST 29: People change clothes of Mummies during Ma'Nene ritual at Toraja on August 29, 2014 in South Sulawesi, Indonesia. THEY say the dead live on in our hearts and minds - but in one Indonesian village, the deceased continue to walk the earth in a rather more literal fashion. Every year in August, a ritual called MaíNene (The Ceremony of Cleaning Corpses) takes place in which the bodies of the dead are exhumed to be washed, groomed and dressed in new clothes. Damaged coffins are fixed or replaced. The mummies are then walked around the village by following a path of straight lines. Following these straight lines is maybe the most important part of the ceremony. According to the ancient Torajan belief system, the spirit of a dead person must return to his village of origin. So if a person died on a journey, the family would go to the place of death and accompany the deceased back home by walking them back to the village. In the past, people were frightened to journey far, in case they died while they were away and were unable to return to their village. PHOTOGRAPH BY Sijori Images / Barcroft India UK Office, London. T +44 845 370 2233 W www.barcroftmedia.com USA Office, New York City. T +1 212 796 2458 W www.barcroftusa.com Indian Office, Delhi. T +91 11 4053 2429 W www.barcroftindia.com

Online desk:

রীতি-রেওয়াজ, সংস্কার, বিশ্বাস, অন্ধবিশ্বাস। ভারি অদ্ভুত এসব জিনিস। এই যেমন ইন্দোনেশিয়ার এক গ্রাম। যেখানে প্রতি তিন বছর অন্তর মৃত ব্যক্তিকে মাটি খুঁড়ে কবর থেকে বের করে আনা হয়। তারপর সেই মৃতদেহকে স্নান করানোর পর নানাভাবে সাজিয়ে গোটা গ্রামে ঘোরানো হয়।

ইন্দোনেশিয়ায় এই সামাজিক অনুষ্ঠানের নাম mummies Ma’nen বা মৃতদেহকে পরিষ্কার করা। কিন্তু কেন করে হয় এমন কাজ? স্থানীয়রা বলছেন, আত্মার শান্তি কামনা, ও মৃতদের কাছ থেকে আশীর্বাদ নেওয়ার জন্যই তারা এমন কাজ করে থাকেন।

তিন বছর পর মৃতদেহকে বের করে আনা হয় কবর থেকে। তারপর ভালোভাবে স্নান করানো হয় মৃতদেহকে। এরপর চোখে সানগ্লাস, জিনস বা অন্য ভালো পোশাক পরিয়ে কাঁধে চাপিয়ে মৃতদেহকে গোটা গ্রামে ঘোরানো হয়। মুখে বলা হয়, এই দেখো আমি ফিরে এসেছি।

Facebook Comments